معرفی بخش خون و آنکولوژی

رئیس بخش: دکتر ممتاز منش
اعضاء هیئت علمی:  دکتر پیمان عشقی، دکتر بی بی شهین شمسیان، دکتر ثمین علوی، دکتر شیوا نظری، دکتر ممتاز منش
سرپرستار: خانم پریسا باقرپور
شروع کار : سال 1354
نوع ارائه خدمات: شبانه روزی
تعداد تخت فعال: 20 تخت

معرفی بخش:

بخش خون و سرطان کودکان یکی ازقدیمی ترین بخشهای فوق تخصصی بیمارستان کودکان مفید  می باشد. پایه گذار و ریاست اولیه بخش  دکتر محمد تقی ارزانیان فعالیت خود را از سال 1354 در این مرکز شروع نمودند . فعالیت رسمی بخش  خون و سرطان کودکان از سال ۱۳۵۷ آغاز شد. پذیرش وآموزش دستیاران فوق تخصصی خون وسرطان کودکان نیزاز سال 1368در این مرکز شروع شد . تا کنون بیش از 55 نفردستیار  فوق تخصصی خون وسرطان کودکان از این مرکز فارغ التحصیل شده اند . ایشان هم اکنون  به عنوان مدیر گروه خون و سرطان کودکان - دبیرعلمی هیات بورد فوق تخصصی  خون و سرطان  کودکان فعالیت دارند .
ریاست بخش  ازسال ۱۳۹۰  به  عهده  دکتر پیمان عشقی  فوق تخصص خون وسرطان کودکان میباشد.
سالیانه 2  نفر دستیار فوق تخصصی خون وسرطان کودکان در این مرکز پذیرش می شوند. دستیاران فعال در بخش به تعداد ۴-۵ نفر میباشند.هم چنین در این بخش پذیرش و آموزش دستیاران  فوق تخصصی رشته خون و سرطان کودکان  متقاضی از سایر کشورها با انجام امتحانات  و مصاحبه  علمی صورت میگیرد. 
بخش خون وسرطان کودکان بیمارستان مفید از سال ۱۳۹۲ به عنوان قطب آموزشی - درمانی بیماریهای   خون وسرطان کودکان  کشورمعرفی شد.  بخش  خون وسرطان کودکان مفید  عضو بین المللی انجمن انکولوژی کودکان امریکا Children Oncology Group (COG)  و مرکز ترومبوز و هموستاز میلان ایتالیا میباشد

 

خدمات درمانی بخش:
در این بخش خدمات تشخیصی و درمانی بیماران مبتلا به بیماریهای خونی مادرزادی و اکتسابی و همچنین انواع کانسرها و بدخیمی های کودکان و نوجوانان انجام می شود. اهم این بیماریهای شامل موارد زیر است:
− انواع تالاسمی ها
− انواع کم خونی ها
− انواع نقائص آنزیمی مادرزادی مانند بیماری فاویسم
− انواع بدخیمی ها کودکان مانند انواع لوسمی ها, انواع لنفومها و سایر بدخیمی ها
− انواع بیماریهای انعقادی مادرزادی
− انواع بیماریهای خونریزی دهنده اکتسابی

 

تشکیلات بخش:
بخش سرطان کودکان ( ۱۹ تخت)
بخش خون کودکان
بخش پیوند سلولهای بنیادی خونسازکودکان  : ( ۶ تخت- شروع فعالیت ۱۳۹۴)
بخش شیمی درمانی سرپایی
مرکز جامع درمان بیماران تالاسمی مفید:بخش سرپایی  و درمانگاه تالاسمی
مرکز جامع درمان بیماران هموفیلی مفید:بخش سر پایی و درمانگاه هموفیلی ( شروع فعالیت ۱۳۸۷)
درمانگاه خون وسرطان
مرکز تحقیقات بیماری های  خونی مادرزادی کودکان( شروع فعالیت۱۳۹۱)
تاسیس  انجمن ترومبوز و هموستاز ( ریاست  انجمن دکتر پیمان عشقی- شروع  فعالیت۱۳۹۴  )

برنامه آموزشی بخش:
برنامه آموزشی دستیاران تخصصی، کارورزان، کارآموزان به صورت چرخشی در درمانگاه توسط اساتید و دستیار فوق تخصصی صورت می گیرد که معمولا 2-3 بیمار از گروه بیماری های شایع رشته هماتولوژی - انکولوژی انتخاب می شوند و پس از معرفی بیمار در حیطه ای مختلف شامل شرح حال، معاینه فیزیکی، تشخیص های افتراقی و برنامه درمانی بر اساس دوره فراگیران بحث و تبادل نظر انجام می شود.
- Working round: این برنامه 6 روز در هفته، ساعت7:30 تا 9 صبح با حضور دستیاران فوق تخصصی، دستیاران تخصصی، کارورزان بخش صورت می گیرد.
- گزارش صبحگاهی کلیه بیماران بویژه مشکلات بیماران بخش توسط دستیار فوق تخصص ارشد در حضور ریاست بخش، اساتید، دستیاران فوق تخصصی و دستیاران تخصصی بخش در ساعت 10 تا 10:30 صبح
- راند آموزشی: 3 روز در هفته (شنبه، دوشنبه و چهارشنبه) ساعت 10:30 الی 12 صبح با حضور ریاست بخش، اساتید، دستیاران فوق تخصصی، دستیاران تخصصی و کارورزان بخش که تمام بیماران بخش معرفی و مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرند.
- Ground round: یک روز در هفته (دوشنبه) ساعت 10:30 الی 12 صبح با حضور ریاست بخش، اساتید، دستیاران فوق تخصصی، دستیاران تخصصی و کارورزان بخش که بیماران شایع رشته هماتولوژی و آنکولوژی و همچنین بیماران دارای مشکلات خاص معرفی و مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرند.
- انجام امور مشاوره هماتولوژی: ساعت 11:30 الی 12
- انجام امور بیماران بخش و ارجاعی از درمانگاه در واحد شیمی درمانی: ساعت 11:30 الی 14 بعد از ظهر
- آموزش کارآموز: 2 روز در هفته (دوشنبه و سه شنبه) توسط یکی از استید در بخش و درمانگاه
- Journal club: این برنامه 2 روز در هفته ( یک شنبه و سه شبه) از ساعت 10:30 الی 12 به شرح زیر می باشد:
یک تا دو مقاله توسط دستیاران فوق تخصصی ویا تخصصی با حضور اساتید، دستیاران فوق تخصصی، دستیاران تخصصی و کارورزان بخش ارائه می گردد.
انتخاب مقالات بر اساس جمع آوری و ارائه تازه های علمی نشریات معتبر علمی رشته هماتولوژی و آنکولوژی و کتب Text اکثریت مواقع بر اساس بیماران بخش و پاسخ به مشکلات ارائه می شود، سپس نقد و بررسی مقاله توسط اساتید و حاضرین صورت می گیرد. پرسش و پاسخ انجام شده و مقالات ارائه شده فایل می شود. مقالات به صورت Power point می باشد.
- بررسی بیماران Problem case: روزهای پنج شنبه ساعت 10 الی 11:30 صبح
- کنترل وضعیت و امورپرونده های بیماران Progress notes : توسط یکی از اساتید بخش
- اداره کنفرانس صبحگاهی بیمارستان (Morning report): این برنامه 5 روز در ماه ساعت 8:30 الی 9:30 صبح برگزار می شود که معمولا توسط کارورز و دستیار تخصصی، یک الی دو بیمار دارای مشکلات هماتولوژی و آنکولوژی معرفی می گردند سپس بحث در مورد تشخیص های افتراقی، اقدامات تشخیصی درمانی و نهایتا نتیجه گیری با نقطه نظرهای اساتید حاضر انجام می شود.

 

×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

تنظیمات قالب