تاریخچه اعتباربخشی: (Accreditation)

کالج جراحان امریکا توسط فرانکلین مارتین و کودمن در سال ۱۹۱۳، راهاندازی و در سال ۱۹۱۷ برای اولین بار حداقل استانداردهایی را برای بیمارستانها تنظیم نمود. در سال ۱۹۵۱ کالج پزشکان امریکا، انجمن بیمارستانهای امریکا، انجمن پزشکی امریکا و انجمن پزشکی کانادا به کالج جراحان امریکا ملحق شدند.

از سال ۱۹۸۷ به بعد این سازمان به عنوان کمیته مشترک اعتباربخشی سازمانهای مراقبت بهداشتی تغییر نام یافت. در کشور آمریکا بدین شکل؛ Joint Commission on the Accreditation of Healthcare Organizations و در سایر کشورها غیر از آمریکا به شرح زیر نامگذاری شده است:

The Canadian Council on Health Services Accreditation
The Trent Accreditation Scheme
The Australian Council on Healthcare Standard

در کشورهای حوزه خلیج فارس مانند؛ کشورهای مصر، عمان، لبنان، امارات، کویت و عربستان مستقر شده و از سال ۱۳۹۰ نیز این مدل به عنوان جایگزین نظام ارزشیابی قدیمی ایران انتخاب شد. از ابتدای سال ۱۳۹1 و بدنبال ابلاغ استانداردهای حاکمیت بالینی و ارزیابی بیمارستانها به منظور شرکت در اولین جشنواره حاکمیت خدمات بالینی و همچنین ضرورت ایجاد ساختاری منسجم با هدف شناسایی نقاط قابل بهبود در ساختار و فرایندهای جاری بیمارستانی و نیز عملیاتی ساختن فعالیتهای مرتبط با حیطه استانداردسازی خدمات و بهبود کیفیت، دفتر بهبود کیفیت به ساختار سازمانی بیمارستان کودکان مفید افزوده و با پیشنهاد هیئت رئیسه بیمارستان و نیز شرح وظایف تدوین شده برای این واحد اعضاء آن از بین کارشناسان بیمارستان انتخاب و مشغول به فعالیت شدند. از سال ۱۳۹۲ نیز کلیه بیمارستانها با این مدل ارزشیابی و تعیین اعتبار شدند.

تعریفکیفیت: کیفیت در درمان عبارت است از درجهای از خدمات سلامت ارائه شده به افراد و جوامع با هدف افزایش نتایج مطلوب مطابق با دانش حرفهای روز

تعریف بهبود کیفیت: ارتقاء مستمر کیفیت سازمان به طور مداوم و پیوسته، رسیدن به استانداردهای به روز و اصلاح فرآیندهای اجرایی به منظور جلب رضایت مشتری

تعریف اعتباربخشی: اعتباربخشی به معنی ارزیابی سیستماتیک مراکز ارائه خدمات سلامت با استانداردهای مشخص، جهت بهبود ایمنی بیماران و کارکنان میباشد. 

اعتباربخشی بیمارستانها، گامی ضروری و حائز اهمیت جهت ایجاد تعهدی آشکار میباشد. مدل اعتباربخشی از معتبرترین مدلهای ارزیابی مبتنی بر کیفیت خدمات درمانی و  ایمنی (بیمار و کارکنان) و هماهنگ با سایر اولویت‌های وزارت متبوع همچون منشور حقوق بیمار می‌باشد.

اعتباربخشی برای تشریح کیفیت خدمات بهداشتی  درمانی  و به عنوان مبنای تفکر آن به کار گرفته می‌شود. خط‌مشی مراقبت‌های سلامت و درک آنچه به کیفیت مراقبت مربوط می‌شود و تمرکز بر روی اصول بنیادی برای یکپارچه نمودن توسعه سیستم بهداشت و درمان و پویا نمودن آن، اساس اعتباربخشی را تشکیل میدهد.

 ارزشیابی خارجی براساس استانداردهای اعتباربخشی  در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، به منظور ارتقای کیفیت خدمات سلامت و پیشگیری از آسیب به بیمار انجام می‌شود. گواهینامه‌ی که بیانگر رتبه و درجه کسب شده توسط بیمارستان می‌باشد ( به ترتیب: درجه یک عالی، درجه یک مثبت، درجه یک، درجه دو، درجه سه) از سوی دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان ارائه میشود.

تعریف استاندارد: استاندارد عبارتست از شرایطی که تعیین کننده تحقق انتظارات در عملکرد، ساختار یا فرآیندهایی است که در یک سازمان قادر به افزایش کیفیت خدمات باشد.

 تعریف پایش: عبارتست از مراقبت از دریافت نشانههای انحراف یا عدم انحراف از معیار در کوتاه مدت و در جریان عملکرد فرآیندهای اصلی بیمارستان

تعریف ممیزی: فرآیندی است نظامند، مستقل و مکتوب به منظور گردآوری شواهد عینی در تعیین میزان برآورده شدن معیارهای استاندارد  

شرح وظایف:

شرح وظایف مسئول واحد بهبود کیفیت و اعتباربخشی

برگزاری دورههای آموزشی مرتبط با مبحث کیفیت و سایر مباحث جهت افزایش توان علمی مسئولین و کارکنان واحدها و بخش‌ها

مشارکت در تدوین برنامه بهبود کیفیت فراگیر بیمارستان در موضوعات بالینی و غیر بالینی (مدیریت، امور مالی، خدمات پزشکی، خدمات پرستاری، خدمات عمومی و پشتیبانی، خدمات پاراکلینیک)

 مشارکت در تدوین سیستمها و فرآیندهای بیمارستان منطبق بر اصول بهبود کیفیت طراحی شده

تدوین شاخصهای مهم عملکردی اختصاصی، قابل اندازهگیری، قابل دستیابی و زماندار جهت فرآیندهای مختلف بیمارستان

پایش مستمر برنامه بهبود کیفیت، داده ها، اقدامات و مداخلات مدیریتی از طریق تحلیل شاخصها

مشارکت در تدوین برنامه عملیاتی سالیانه با هدایت تیم مدیریت اجرایی بیمارستان و پیشبرد هماهنگ و یکپارچه برنامههای بهبود کیفیت، ارتقاء ایمنی بیمار در راستای الگوی اعتبار بخشی

ارائه راهکارهای علمی برای ارتقاء مستمر کیفیت

سنجش کیفیت ارائه خدمات و تلاش در جهت ارتقاء کیفیت خدمات ارائه شده

انجام پژوهشهای کاری

سنجش رضایتمندی همراهان، بیماران و کارکنان

شرکت در جلسات کمیتههای بیمارستانی

هماهنگی و یکپارچهسازی فعالیتهای بهبود کیفیت در بیمارستان

تهیه گزارش سالیانه برنامه بهبود کیفیت

تدوین و اجرای خطمشی و ایجاد نظام رسیدگی به پیشنهادات، انتقادات و شکایات و رضایتمندی در بیمارستان

مشارکت در تدوین برنامه استراتژیک بیمارستان با هدایت تیم مدیریت اجرایی بیمارستان

مشارکت در تعیین و نشر بیانیه رسالت بیمارستان در سطح واحدهای مختلف بیمارستان

پیگیری و هماهنگی پیادهسازی استانداردهای اعتبار بخشی در واحدهای مختلف بیمارستان

مشارکت در ایجاد نظام جامع مدیریت خطر (فرهنگسازی، شناسایی خطرات، ارزیابی، تحلیل، اقدام اصلاحی، بررسی و نظارت مداوم، ارتباطات موثر و مشاوره) بیمارستان

تصویب و ابلاغ دستورالعمل‌ها، روش‌های اجرایی و خطمشی واحدهای مختلف بیمارستان

اجرا و پایش برنامه ممیزی جامع بیمارستان

شناسایی چالش ها و مشکلات موجود در مسیر اجرا و پیشرفت برنامه های بهبود کیفیت و ارتقای ایمنی بیمار در بیمارستان، تحلیل علل مربوط و ارائه راه حل به کمیته بهبود کیفیت بیمارستان

 تشکیل کمیته بهبود کیفیت، تعیین اعضاء کمیته با نظر ریاست بیمارستان و شرایط ویژه بیمارستان

انجام ممیزی بالینی با مشارکت صاحبان فرایند

 تدوین و پیگیری پایش شاخصهای عملکردی اختصاصی بیمارستان

شرح وظایف کارشناس بهبود کیفیت

فرهنگسازی، آموزش و توانمندسازی کارکنان بخشها و واحدهای مرکز به منظور پیادهسازی استانداردهای اعتباربخشی ملی

 راهنمایی و همکاری با کارکنان بخشها و واحدهای مختلف برای تدوین خطمشیها، فرایندها، شاخصها و برنامه بهبود کیفیت

 تشکیل و اداره کارگروههای تخصصی به منظور تدوین مستندات و برنامههای اجرایی پیاده سازی و استانداردهای ملی

 شناسایی چالشها و مشکلات موجود در مسیر اجرا و پیشرفت برنامه‌های بهبود کیفیت و ارتقای ایمنی بیمار در بخشها و ارائه گزارش به مسئول واحد بهبود کیفیت

 ارائه گزارشات مداوم در خصوص تدوین مستندات، پایش شاخصها و پیاده سازی موارد ابلاغ شده به بخشها و واحدها به مسئول واحد بهبود کیفیت

 شرکت در جلسات، کارگاهها و سمینارهای تخصصی مرتبط با برنامه بهبود کیفیت در داخل و خارج بیمارستان

 انجام ممیزیهای دورهای در راستای پیاده سازی استانداردهای اعتباربخشی ملی

 انجام سایر امور محوله از سوی مسئول واحد بهبود کیفیت

 

همکاران واحد:

 مسئول واحد بهبود کیفیت و اعتباربخشی: فاطمه عبداله گرجی (کارشناس ارشد فناوری اطلاعات سلامت)

کارشناس  بهبود کیفیت و هماهنگ کننده ایمنی بیمار: اعظم نظیفی (کارشناس ارشد پرستاری)

 

 محل استقرار:

ساختمان شماره یک بیمارستان  طبقه چهارم

تلفن تماس:

021-22227021 الی  22227029-021 داخلی 1422 و 1167

 

×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

تنظیمات قالب